Понеділок, 2024-05-06, 4:15 AM
Вітаю Вас Гість | RSS

сайт учителя хімії

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Показові уроки

Урок хімії в 8 класі.

Тема : «Хлоридна кислота: властивості , добування та застосування.»

Мета: ознайомити з хімічними властивостями хлоридної кислоти і хлороводню,з якісною реакцією на НСІ і її солі.

Розвивати навички проведення хімічного експерименту,складання хімічних рівнянь,вміти робити висновки за результатами хімічних дослідів.З*ясувати застосування НСІ.

Виховувати культуру поведінки під час уроку, культуру спілкування,  толерантність,бережне ставлення до свого здоров*я.

Обладнання:хімічний посуд,хімічні реактиви.

Урок—подорож.

 

 

                                          Епіграф: Дослід і спостереження—

                                                         Основа пізнання.

 

                План

 

І.Організаційна частина.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

Сьогодні ми продовжуємо з вами вивчення класу складних неорганічних сполук—кислот.

(оголошую тему,мету).

Матеріал нашого уроку базуеться на знаннях попередніх тем.

 

 

Діти на адресу нашого кабінету прийшов лист. Цікаво, звідки він? На зворотній адресі дивна назва Кисляндія! (читаю лист)

 

Дорогі 8 класники!

Почули ми , жителі Кисляндії, про ваші успіхи у вивченні науки хімії та й вирішили запросити вас до нашої країни. Справа в тому, що в нас склалася надзвичайна ситуація: деякі жителі заснули і ми ніяк не можемо їх розбудити. А в них же стільки справ!

Наш чаклун не може упоратися з цим лихом, то ж просимо вас допомогти.

 

Вчитель: Ну що, діти, допоможемо розбудити деяких жителів Кисляндії?

А щоб відправитися у цю країну треба пройти тест на готовність до роботи, адже шлях туди непростий – через пустелю оксидів, ми скупаємося у річках кислот.

 

 

 

Хімічний диктант

 

1. Речовини, які змінюють швидкість хімічної реакції, але не входять до складу її продуктів (каталізатори).

2. Хімічні реакції, під час яких з однієї складної речовини утворюються дві або більше нових речовин, називаються реакціями – (розкладу).

3. Складні речовини, утворені двома елементами, одним з яких обов’язково є оксисен, називаються – (оксидами).

4. Реакції, в результаті яких з кількох вихідних речовин утворюється одна складна речовина, називаються – (сполученими)

5. Хімічна реакція, під час якої відбувається окислення речовини з виділенням теплоти і світла, називається – (горінням).

6. Хімічна реакція, яка відбувається між простою і складною речовинами, в результаті якої атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів у складній речовині, називаються реакціями – (заміщення).

7. Речовини, які змінюють своє забарвлення під дією кислот, лугів, називаються – (індикаторами).

8. Складні речовини, які містять у своєму складі гідроген і кислотний залишок, називаються – (кислоти).

9. Реакції між двома складними речовинами, в результаті яких вони обмінюються своїми складовими частинами, називаються реакціями – (обміну).

10. Валентність кислотних залишків визначається кількістю атомів – (гідрогену).

11. Властивість атомів хімічного елемента з’єднуватися з певним числом атомів інших елементів, називається  - (валентністю).

12. За якою формулою можна обчислити відносну густину газів - ?

 

Ну що, всі справилися, тоді – в путь!

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

До країни Кисляндії вже недалеко. Але що це? Здається, хтось подає знак зупинитись. Та це ж річка Кислот. От вже й Кисляндія.

Подивіться, це ж на плоту сама Н2SO4 !

Сірчана кислота:  Я – кислота сульфатна,

Зовсім не ароматна,

Я злюча і активна.

Я скрізь – і тут, і там,

Метали роз*їдаю,

Оксиди розчиняю

Основи, стережіться,

Я вже тут.

Ось і зустрілись, любі мої, і куди це ви поспішаєте? Щось сумніваюся, що ви багато всього знаєте. А чи вмієте ви заповнювати схеми, розв’язувати творчі завдання? Якщо так – пропущу через повітряний коридор, а якщо ні …

Завдання: Напишіть три рівняння реакцій взаємодії кислот з різними речовинами ,а результат щоб була одна і та ж речовина.

 

Мg + H2SO4

Mg + H2SO4                  ------------------

Mg(OH)2 +H2SO4

 

А ви справді розумні діти.Я вам трішки допоможу розібратися із солями.

Мої солі—сульфати ,бо всі вони мають кислотний залишок – SO4.

Не забувайте про це, щасливої дороги!

Вчитель. Ми вже мандруємо по країні Кисляндії і будемо шукати таку НСІ.Вона десь спить.

 

НСІ  Хто це без мого дозволу пролітає над моїми володіннями? А це ви , любі мої друзі! Добрий день! Чекаю вас з нетерпінням. Я – принцеса країни Кисляндія. Я ніжна,лагідна, з різким запахом, у вологому повітрі «димлю», професіонали люблять зі мною працювати, я дуже комунікабельна, Я звичайна соляна кислота.

Що в мені може бути незвичайного? Я безкисневовмісна, щоб мене дістати треба добути спочатку хлороводень , а потім його розчинити. Батьки мої – Н2SO4 і NaCl ,в разі слабкого нагрівання народжуюся я.

А мої діти—солі. Вони зараз відпочивають. Деякі роками не відкривають очей. Отож познайомимося з ними пізніше. Як приємно ,що не відмовилися, прибули до нас .

1. Ось моє дзеркало—індикатори (дослід І)

Які доводять,що –кислота.

2.У мене є друзі—метали,з якими я спілкуюся по-різному. З Мg я люблю бурхливо спілкуватися, з Zn – я зтриманіша , а з Cu – я зовсім  не хочу мати діла, дуже пасивний,якийсь ніякий.

Вчитель: запишіть формули солей які утворила кислота.

НСІ  Справилися,отже не забули і про валентність і про кислотний залишок.

3.Основні оксиди я також розчиняю

4. А ось моє обличчя—якісна реакція.

Цією особливою властивістю треба користуватися, щоб розпізнати мене серед інших кислот.

(учні пишуть всі реакції на дошці і в зошит).

Вчитель: А тепер я пропоную вам проспостерігати за цікавим життям НСІ

Дослід1. Нам прийшов таємничий лист . Солі соляної кислоти допоможуть його прочитати.

(Це лист Тетяни Ларіної до Євгенія Онєгіна)

Дослід 2.А вот еще одно развлеченье :

                Кто даст руку на отсеченье?

   Жалко руку на отсеченье,

    Тогда необходимо леченье

    Однако без боли, правда будет много крови

    При каждой операции нужна стерилизация.

    Йодом смажем мы обильно , чтобы было все стерильно.

    Не крутитесь пациент ,дайте руку ассистент.

    Посмотрите прямо струйкой кровь течет,а не вода! Но сейчас я вытру руку               от пореза не следа.

Конкретне пояснення  цих дослідів ми з вами будемо вивчати на наступних уроках.

НСІ. О, диво. Дякуємо, вам діти Землі. Сподіваюся, що вам було цікаво подорожувати. Віримо, я потрібна вам , землянам. Буду вірно вам служити : і вдома, і в полі, і в школі. А тепер похваліть ви мене , дуже це я люблю.

Застосування НСІ.

Ви будете з НСІ зустрічатися у шлунку людини на уроках біології при вивченні теми «Травлення».

ІV. Закріплення.

Еккерман сказав: «Врешті-решт від усіх набутих знань в пам*яті у нас залишається тільки те ,що ми застосували на практиці».

Тому свої знання ви реалізуєте при розв*язанні задачі.

(учні розв*язують задачу)

V. Підсумок уроку.

Ви переконалися на уроці, що природничі науки тісно зв*язані між собою. І знання з різних предметів забезпечують розуміння цілісності природи.

«Хімія , як і вся наука, є водночас і засіб і мета»

Засіб—завдяки якому людина має можливість не тільки отримувати із природої сировини багато необхідних матеріалів,але і створювати нові речовини.

Міць і сила науки у множині фактів. Мета—в узагальненні цієї множини.Хімічні речовини, фізичні і хімічні явища – це основа , на якій базується життя. Якщо ви хочете жити довго ,плідно працювати потурбуйтеся про те, як зберегти себе.

VІ. Оцінювання.

VІІ.Домашнє завдання.

VІІІ. Рефлексія.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок  хімії        11 клас      

Глюкоза. Хімічні властивості   Глюкози.

                  

                    

 Мета: закріпити знання про глюкозу.Довести експериментально наявність альдегідо групи в молекулі глюкози.

Розглянути способи застосування глюкози,що грунтуються на її властивостях.Навчити писати рівняння реакцій.

Виховувати культуру поведінки під час уроку, культуру спілкування, толерантність, бережне ставлення до здоров*я.

 

Обладнання: схеми,табл. «Вплив алкоголю»,хімічний посуд, хімічні реактиви.

 

 

       Епіграф: Химик не такой должен быть, который дальше дыма и пепла ничего не видит, а такой, который на основании опытных данных может делать теоретические выводы.

                        М.Ломоносов

    

 

         Хід уроку

 

І. Організаційна частина.

Рефлексія настрою

  • Доброго дня, діти. Погляньмо один на одного, посміхнімося. Я бажаю вам гарного настою і успіхів на сьогоднішньому уроці. Чекаю від вас плідної співпраці.

ІІ.Мотивація.

ІІІ. Цілевикладання.

ІV. Сприйняття нового матеріалу.

Вуглеводи… Це ті самі солодощі, які ви так любите (фрукти, овочі, особливо багатий виноград).

Сьогодні ми з вами згадаємо дитинство і послухаємо казку.(На дошці вивішую малюнки казкових персонажів).

 У великому королівстві вуглеводів сталася біда – розорився старий вуглеводень Гексан. Від тоски і безвихідності почав він чхати і хворіти. Йому нічим не могли допомогти навіть кращі лікарі. Якось перед ним опинилася красива, білолиця дівчина, вона посміхнулася і сказала : «Не хвилюйся, я допоможу тобі повернути багатство  і сили. Я осиплю тебе сріблом, тільки накажи доставити сюди аміачний розчин оксиду срібла.

 Здивувався Гексан, але прохання виконав. І дійсно, через деякий час посипалися на підлогу срібні монети. Від здивування чоловік навіть рот відкрив, сказати нічого не може. А дівчина продовжує : «Щоб відновити свої сили – їж виноград». Гексан ледь вимовив : «Хто ти ? Як тебе звуть?» Дівчина відповіла, що вона далека йому родичка, так як  у них один вуглеводневий ланцюжок ,а живе вона в королівстві кисневовмісних сполук і ім*я її в перекладі з грецького звучить «солодка».  Більше нічого не промовила, посміхнулася на прощання і зникла. Тільки велика кількість срібла доводила старому, що ця зустріч була наяву. А коли Гексан став їсти виноград, до нього дійсно повернулися сили. Одна думка не давала йому спокою – хто ця незнайомка?

Погукав він кращого свого охоронця, повідав йому все і наказав дізнатися про її склад, будову і валентність.

«А інакше, - говорить – не зносити тобі голови.

Взявся той за діло з радістю, тому що добре знав грецьку мову і зраду зметикував, що солодка – «glukus». Після довгих роздумів він зміг назвати її – Глюкоза і те, що вона міститься у винограді, дало йому змогу встановити інше ім*я – виноградний цукор.

Також встановив її родовід – незнайомка належить до класу «Вуглеводи» і її загальна формула СnH2nOn.

Охоронець ще дещо взнав про глюкозу і склав

Досьє на глюкозу.

Глюкоза реагує

Що сталося

Висновок

1. З аміачним розчином Ag2O

Виділяється срібло

 

2. З 5-ма молекулами оцтової кислоти

Утворюється складний ефір

 

3.

 

 

4.

 

 

5.

 

 

6. Специфічні властивості.

 

 

 

Ось таке досьє приніс Гексану охоронець через декілька днів.

Розсердився вуглеводень, але дав йому час довершити почате. Слідчий розумів, що без знань хімії йому голови не втримати. Ноги самі привели до нашої школи. Ну що? Допоможемо дописати досьє і зробити правильні висновки.

Згадаємо, що ми знаємо про кисневовмісні сполуки.

1. Які речовини дають реакцію срібного дзеркала?

2. Яка у них функціональна група?

3. Які речовини утворюють з кислотами складні ефіри?

4. Яка у них функціональна група?

5. Про що говорить той факт, що глюкоза реагує з 5-ма молекулами оцтової кислоти.

6. Отже, глюкоза  – багатоатомний спирт.

7. Яка реакція може підтвердити цей факт?

 

Дослід №1.

Глюкоза + Сu(OH)2 = розчиняється осад. Отже, це багатоатомний спирт.

Що можна зробити далі? Все це нагріваємо і спостерігаємо, що з*являється помаранчеве забарвлення. Отже, це альдегід.

 

Дослід №2.

А може це кислота?

Глюкоза + індикатор = змін немає.

Отже, глюкоза – альдегідо спирт.

 

Дослід №3.

З неорганічними кислотами.

Відбувається обвуглювання вуглеводів, процес екзотермічний.

4H2SO4 + C12H22O11 = 4SO2 + 15H2O + 10C + 2CO2 + Q

Виділяються гази і пари води.

Діти, а який факт допоможе нам скласти структурну формулу глюкози?

 

                                                        О

СН2 – СН – СН – СН – СН – С 

 

ОН     ОН    ОН   ОН     ОН          Н

                                                      

 

Специфічні властивості.

Велике значення мають процеси бродіння.

Згадайте з біології що таке бродіння? Які є види? Де застосовується?

А) молочно-кисле;

Б) масляно-кисле;

В) спиртове бродіння.

Фізичні властивості.

Що ви можете сказати про фізичні властивості? Згадаємо казку: білий колір, солодка.

(доповідь учнів про фізичні властивості)

Застосування.

(доповідь учнів про застосування).

 

 

V. Закріплення.

 

Еккерман сказав : « Врешті-решт від усіх набутих знань в пам*яті у нас залишається тільки те , що ми застосували на практиці».

Тому свої знання я пропоную вам реалізувати при розв*язуванні задачі.

 

Дано:

m ( C6 H12 O6) = 40г

 

вих. 80 %

----------------------------

m ( молочної кислоти) -?

 

Ви переконалися, що природничі науки тісно зв*язані між собою. І знання з різних предметів забезпечує розуміння цілісності природи.

Яке значення має глюкоза в житті людини?

Кожне явище має як позитивну так і негативну сторону. Про негативну дію глюкози на організм ми почуємо доповідь ( доповідь «Вплив алкоголю»).

VI. Висновок.

VІI. Підсумок уроку.

Рефлексія.

Чи справдилися ваші очікування на сьогоднішній урок?

Чи досягли ми мети уроку?

Хто на вашу думку, найкраще працював?

(Коментую оцінки).

VIII. Домашнє завдання  п.9-10 , творче завдання (буріме)

IX. Цікаві факти про глюкозу. 

 

Урок     11 клас                 перегляньте відео http://youtu.be/k-15ogniVK4.

Тема уроку : Охорона довкілля від забруднень при переробці вуглеводневої сировини та використанні продуктів переробки.

Цілі:

   Навчальні:

   - розглянути екологічні проблеми переробки вуглеводневої сировини й використання продуктів її переробки, а також можливі  шляхи розв’язання питань охорони навколишнього середовища в процесі переробки  й використання вуглеводневої сировини.    

Розвивальні:

  • розвивати логічне мислення, вміння порівнювати;
  • формувати самоосвітню компетентність учнів (самостійне придбання нових знань з різних джерел інформації; розвиток навичок інформаційної діяльності);
  • розвиток вміння вести  пошукову роботу, інтегруючи знання та навички з різних предметів.

Виховні:

  • виховувати толерантність;
  • формувати екологічне мислення;

 

Тип уроку: урок- конференція

Обладнання: посібник для вчителя «Зелений пакет» стор.117-132;

кліп М.Джексона «Песня земли»,  фотографії ,презентації учнів.

 

Хід   уроку

І. Організація класу

Сядьте, озирніться, один одному посміхніться  і починаємо працювати. А щоб наш настрій підняти, послухайте пісню, мелодію якої ви знаєте, а слова написані вашою однокласницею, беспосередньо стосується нашого предмету. (пісня).

Из молекул создан мир вокруг,

И огромный слон , и пестик у ромашки,

Ешь и пьешь молекулы , мой друг,

Есть они в земле, и есть в твоей рубашке.

 

Припев:

Есть у атома ядро,

В нем нейтрон есть и протон,

А вокруг ядро, как бусы – электроны,

Элементов только сто.

Очень мало. Ну и что?

Но зато молекул ранніх – миллионы.

Припев:

Кислота крапивы руку жжет,

Вкус и запах так чудесны у малины.

Из молекул газ и порошок,

Из молекул сладкий сок у апельсина.

Припев:

У молекул разная судьба,

Жгут в печах одних, взрываются другие,

Без молекул всем была б “труба”….

Были б мы без них голодные, нагие….

 

Аня нагадала нам, що зараз у нас урок хімії .Хімія давно і міцно ввійшла у наше життя , без неї ми обійтися не можемо,але її вплив,нажаль, не завжди позитивний на природу,на людину. Ця проблема актуальна,як для всього світу, так і для України , вона стосується кожного з нас, тому сьогодні ми проведемо урок- конференцію і розглянемо ці важливі питання. 

 

 

 

  ІІ Організація пізнавальної діяльності учнів.

Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності учнів (записати в зошити)

   ІІІ. Основна частина .    Узагальнення і систематизація знань.

Слово вчителя

У процесі історичного розвитку вид Homo sapiens поступово втрачав зв’язки з природою. На певному етапі розвитку цивілізації людина почала активно перетворювати природу і її вплив на довкілля зростав із кожним століттям, доки не став провідним екологічним фактором.

Діяльність людини, що нині визначає обличчя Землі, поставила її перед важким вибором: або і далі жити за принципом «після нас хоч потоп», нехтуючи законами природи, або ж розвивати те, що американський еколог О. Леопольд назвав «екологічною совістю», тобто відповідальність перед наступними поколіннями людей за стан нашої планети. Перелік екологічних проблем, породжених діяльністю людини, досить довгий. Ці проблеми поставили людство на межу всеосяжної біосферної кризи, яка загрожує його існуванню.

Зростання народонаселення та інтенсивний розвиток промисловості загострюють проблему енергозабезпечення. Споживання енергії пов’язане з усіма видами господарської діяльності людини. Освоєння різних запасів енергії у світовому масштабі призвело до безпрецедентного зростання рівня життя. Нині люди настільки залежні від енергії, що важко уявити, як би вони вижили без неї. Ця проблема тісно пов’язана з екологічним станом нашої планети, оскільки ефективне використання енергоресурсів дає змогу не тільки знизити собівартість виробництва, а й рівень видобутку корисних копалин. Це дозволить знизити рівень забруднення довкілля.  Зокрема, збільшення споживання електроенергії потребує будівництва нових електростанцій. Виробництво енергії істотно впливає на стан довкілля. В останні роки політики та населення висловлюють побоювання через такі глобальні екологічні проблеми, як кислотні опади та заміна клімату. І хоча енергію можна одержувати більш чистими способами, використовуючи відновлювані джерела енергії, необхідно чітко усвідомлювати, що способу отримання енергії, який би не шкодив довкіллю, на сьогодні не існує. Проблема зміни клімату планети є найбільш значущою з-поміж глобальних проблем біосфери, зумовлених антропогенним впливом: навіть незначні зміни клімату можуть істотно вплинути на господарську діяльність людини. Незначні, на перший погляд, антропогенні зміни клімату, що розвиваються на тлі його природної мінливості, можуть призвести до порушення стійкості клімату, перетворитися на катастрофічні.

На клімат можуть впливати фактори, що змінюють властивості атмосфери. Серед таких факторів слід відзначити зміну складу тропосфери (збільшення концентрації вуглекислого газу та інших газових домішок) і верхньої атмосфери (вплив на озоновий шар).

На нашій конференції ми розглянемо шляхи покращення стану енергозбереження країни  та збереження навколишнього середовища.

 

Питання до учнів

1. Як впливає на екологію України переробка вуглеводневої сировини?

2. Які екологічні проблеми , зумовлені видобуванням і використанням вуглеводневої сировини?

3. Які ви знаєте способи захисту навколишнього середовища від продуктів переробки  вуглеводневої сировини?

Повніше ці питання розкриють представники екологічної служби , представники енергетичної служби, інспектор з навколишнього середовища та  представник юридичного відділу.

(індивідуальні повідомлення учнів випереджувального характеру)

Першим виступить інспектор з навколишнього середовища та розповість про забруднення середовища

(виступ інспектора)

На початку 70-х років бурхливо розвивалася хімічна промисловість і сьогодні не можемо уявити життя без продукції хімічної промисловості.

Якщо ХХ століття - століття науково-технічного прогресу, а ХХІ ст.- століття  екологізації, і основним завданням є формування екологічного мислення, екологічна безпека.

Сьогодні ви висловите свої погляди  на проблеми екології пов’язані з розвитком хімічної промисловості.

Про забруднення повітря,спричинене продуктами згорання нафтопродуктів, розповість еколог.

 

(ВИСПУП еколога)

Питання охорони природи піднімаються на найвищих рівнях з нормативними документами з охорони природи  нас ознайомить представник юридичного відділу

 

(ВИСТУП  юриста)

Щоб зберегти природу , ми повинні дотримуватися не лише нормативних документів щодо її охорони , а й прагнути до безперервного скорочення використання нафти в паливно-енергетичному балансі. Для цього необхідно замінити природні джерела  вуглеводнів енергією невичерпних джерел ( ен. Сонця, вітру, тепла земних надр і т. д.)

З проблемами заміни вуглеводневої сировини , енергією невичерпних джерел ознайомить енергетик

 

(ВИСПУП енергетика)

Це проблема не тільки нашої країни , а всієї планети . Є таке поняття, як «зелена енергетика». Зелена енергетика яка менше завдає шкоди довкіллю , але це не дешевий вид енергії.

Важливим невичерпним джерелом енергії є тепло земних надр, яке з початку нашого століття у тій чи іншій мірі використовується для вироблення електроенергії.

Перша успішна спроба поставити надра на службу людям була здійснена в 1904р. в італійському місті Лардерено. Тут використовується суха пара , що надходить з-під землі і слугує для опалення будинків.

Неабияке значення для екології має використання гідроенергії та енергії вітру. Це питання актуальне для нашого міста.

Із цією проблемою нас познайомить працівник енергетичного комплексу

   (ВИСПУП енергетика)

Нафта і навколишнє середовище – це проблема комплексна,  до її розв’язання слід залучити спеціалістів різних профілів. При переробці нафтопродуктів забруднюється довкілля, особливо забруднюється при  згоранні вуглеводнів.

IV.Закріплення .

Пропоную розв*язати задачу і ми побачимо, яка кількість повітря витрачається на горіння природного газ

1.індивідуальне диференційоване завдання

  Задача Який об’єм повітря витрачається, якщо повністю згорає 1 л  метану? (9.5л)

        2.Фронтальна евристична бесіда

Ви слухали мене, виступаючих, а тепер дайте відповідь на питання

- Які речовини потрапляють в атмосферу внаслідок спалювання вугілля , нафти та природного газу?

- Укажіть , який вплив вони чинять на навколишнє середовище й на організм людини?

V. Заключна частина.  Підсумок.

1(метод мікрофон)

  А тепер я хочу почути

-що з уроку ви взяли для себе ;

-чи знадобиться в житті знання, отримані на уроках хімії;

-хімія -  користь чи шкода?

-Чи  має місце  в вашому житті хімія?

2(творче завдання .до кінця уроку підготувати сенкан до слова «Хімія»)

Слово вчителя

Ви майбутнє нашої країни. Ви будете енергетиками, технологами, лікарями, депутатами.

Я хочу, щоб ви показали своє бачення того, якою б ви хотіли залишити планету майбутнім нащадкам.(колаж «Дві сторони людської діяльності»)розмістити фото планети майбутнього

Заключне слово вчителя

Я не хочу, щоб  у вас склалося враження , що хімія приносить тільки шкоду. вона не може бути ні ворогом ,ні другом. Все залежить від ставлення людини до природи і наслідків її діяльності . Пропоную вам переглянути кліп М Джексона можливо він заставить вас задуматися про майбутнє планети.

(демонстрація кліпу)

Під кінець кліпу слова

Мудрість людини полягає в тому , щоб не суперечити природі , адже наші нащадки не вибачать нам спустошеної землі , наруги над тим, що по праву належить не тільки нам, а й їм.

Заслуховуємо творче завдання

 

VI.Оцінювання роботи учнів. Оцінювання творчого завдання.

 

VII .   Домашнє завдання. §12 (випереджувальне диференційоване завдання)

 

Проблеми впливу хімії на екологію ми будемо вивчати на наступному уроці при вивченні теми «Синтез органічних сполук різних класів вуглеводневої сировини», тому я пропоную вам підготувати виступи та презентації про сучасні напрями у синтезі органічних сполук (біотехнологія),про процеси утворення складних молекул (органічний і неорганічний синтез).

 

Бінарний урок – хімія + біологія у 7 класі

Тема: «Оксиген- хімічний елемент і кисень – проста речовина. Оксиген у природі»

Мета: закріпити знання про елементи й прості речовини на прикладі кисню; ознайомити учнів з його поширенням у природі й фізіологічною дією;

розвивати вміння аналізувати, робити висновки;

прищеплювати інтерес до природних наук;

виховувати толерантність, любов до рідної природи.

Тип уроку -  бінарний

Обладнання: табл. Менделєєва, хім. Обладнання.

           План уроку

 

І. Організація класу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Кросворд             

  1. Частинка, що складається з позитивно зарядженого ядра й електронів. ( атом)
  2. Електронейтральна частинка речовини, яка складається з кількох атомів і здатна до самостійного існування. (молекула)
  3. Сукупність різних речовин, що складають одне фізичне тіло (суміш)
  4. Наука, що вивчає закони природи (фізика).
  5. Той, що породжує воду (гідроген).
  6. Негативно заряджена частинка, складова атома (електрон).
  7. Незаряджена елементарна частинка, складова атома (нейтрон).

Запитання до учнів: Так який найпоширеніший елемент на Землі? (оксисен)

Оголошую тему та мету уроку.

 

ІІІ Вивчення нового матеріалу

 

Сьогодні у нас не зовсім звичайний урок, у нас бінарний урок. Із значенням кисню ви знайомилися на уроках біології. Ми познайомимося з киснем як хімічною речовиною.

Вчитель біології. На уроках біології ми вивчаємо з вами різноманітність та процеси життєдіяльності живих організмів. Згадайте,чи потрібен О2 живим організмам? Як називаються (аероби). Для чого нам потрібен кисень? (утворення енергії в результаті окиснення органічних сполук). Чим є кисень? (окисник)

Вчитель хімії. Ми будемо працювати з міні підручником як опорним конспектом.

Характеристика Оксигену

  1. Хімічний елемент
  2. Порядковий номер
  3. Будова атома
  4. Атомна   маса
  5. Валентність Оксигену
  6. Прості речовини
  7. Поширення в природі

Фізичні властивості

Робота з підручником, а потім бесіда

Історія відкриття

Повідомлення учнів

Вчитель біології

Про роль кисню в природі написано багато книг. Усі тварини дихають киснем і лише деякі мікроорганізми – анаеробні бактерії та паразитичні черви живуть без кисню.

Кожного року мільйони живих організмів поглинають кисень; кожного року спаюються мільйони тонн вугілля,газу,деревини,   

          залучаючи той самий кисень,а його  кількість не   зменшується.

           Чому?

           Таким же питанням зацікавився Прістлі у 1772р. У природі все          

           доцільне, міркував він, якщо повітря «псується» диханням

           (вішаю малюнок з затухшою свічкою), хтось мусить його   

           «виправляти».Він посадив під ковпак мишу. Вона

           задихнулася. Інший дослід з мишою і рослиною (демонструю

           малюнки). Так уперше було відкрито явище , яке?

           (фотосинтез) Згадайте, що це за процес?

           6СО2 + Н2О = С6Н12О6 + О2

         Вчитель хімії

         Демонстрація досліду добування кисню в лабораторії .

        Записую реакцію на дошці без коефіцієнтів, діти розставляють і

         Записують у зошит, називають тип реакції.

         2 KMnO4 = K2MnO4 + MnO2 + O2

       (пропоную проглянути досліди по хімічних властивостях у

        віртуальній лабораторії) Демонструю розкладання пероксиду

        Спостерігають виділення піни – це кисень, що утворився при

розкладанні Н2О2.

 вчитель біології. Хто з вас промивав рани пероксидом? Чому виділяється піна?

2О2 = 2Н2О + О2

Пероксид розкладається під дією ферментів,що є в тканинах людини.

Вчитель хімії. Реакцію розкладу пероксиду прискорила речовина – каталізатор. Ви почули нові слова – каталізатор, ферменти. Зверніть увагу в о.к., щоб зрозуміти значення цих слів відкрийте ст..135(підр) і в зошити виписали.

ІV Закріплення

Арістотель сказав : «Розум полягає не тільки в знанні, а й у вмілому застосуванні знання на ділі» (я пропонувала дітям творче завдання – міні презентацію по кисню . Учениця презентує).

1.А діти перевіряють свої знання при виконанні різнорівневих завдань. (пояснюю, як виконати завдання. Після виконання вивішую правильні відповіді в казковому вигляді)

ВЗАЄМОПЕРЕВІРКА

   2.Метод незакінчене речення (проводимо на комп*ютері)

Вчитель біології. Ви переконалися,що хімія тісно пов*язана з біологією. Але хімічна тема знайшла своє відображення і у літературі.

Я скрізь навколо тебе є,

Бо Оксиген – ім*я моє. 

Я в деревах, у траві,

У твоїх жилах, у крові.

Як чудово розкрита тема поширення кисню в природі.

   3. Метод не попади у пастку (проводить вчитель біології)

V. Підведення підсумків

VI. Домашнє завдання

VII. Заключне слово вчителя біології.

Сьогодні ви ще раз переконалися, що знання треба отримувати в системі, вміння застосовувати їх у різних ситуаціях. Ви повинні розуміти, що навколишній світ єдиний, хоч і різноманітний. Леонардо да Вінчі : « Природа так про все подбала, що повсюди ти знаходиш, чому повчитися.

VIII. Рефлексія.

 

 Урок 10 кл

Тема. Місце металічних елементів у періодичній системі, особливості будови атомів, металічний зв’язок. Фізичні властивості металів.

Мета: поглибити знання учнів про металічні елеме

Вхід на сайт
Пошук

Copyright MyCorp © 2024
Створити безкоштовний сайт на uCoz