Меню сайту
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
показові урокиУрок № 22 Тема. Місце металічних елементів у періодичній системі, особливості будови атомів, металічний зв’язок. Фізичні властивості металів. Мета: поглибити знання учнів про металічні елементи, їх положення в ПСХЕ, особливості будови атомів, будову речовини; ознайомити з типом хімічного зв’язку, властивим металам, - металічним зв’язком; показати вплив зв’язку на фізичні властивості речовин, утворених елементами – металами. Тип уроку: засвоєння нових знань. Форми роботи: лекція, евристична бесіда, робота з текстом підручника, демонстраційний експеримент, брейн – ринг, розв’язок хімічного кросворду. Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, ряд активності металів, моделі металевих кристалічних ґраток, таблиці «Метали», « Металічні кристалічні ґратки», колекція металів та їх сплавів. Хід уроку І. Підсумки і аналіз контрольної роботи. ІІ. Мотивація навчальної діяльності В ПСХЕ 118 елементів. Більша їх частина (4/5) – метали. Людина використовує метали в техніці, в побуті, в самих різноманітних галузях своєї діяльності. Пригадайте, які метали є у вас вдома? У ІІ семестрі ми будемо вивчати метали: їх будову, властивості, добування та застосування. Почнемо із будови металів та їх фізичних властивостей. Багато що вам вже відомо із попередніх уроків хімії, інших предметів, побуту, тож, сподіваюся на вашу активну допомогу. ІІІ. Вивчення нового матеріалу І. Положення металів у періодичній системі ( Вчитель обговорює з учнями розміщення металів у ПСХЕ) ІІ. Будова атома металів
11Na 1S22S22P63S1; 12Mg 1S22S22P63S2; 13Al 1S22S22P63S23Р1. Висновок:
Na – 1e- → Na+ (11Na+ 1S22S22P63So) Mg – 2e- → Mg2+ (12Mg 1S22S22P63So) ІІІ. Метали – прості речовини
Назви металічних елементів і простих речовин – металів іноді не збігаються: Елемент Проста речовина – метал Fe Ферум залізо Cu Купрум мідь Ag Aргентум срібло Hg Меркурій ртуть Pb Плюмбум свинець
• ← електрон • ← атом Ме
Електрони відокремлюються від своїх атомів і хаотично рухаються у речовині, утворюючи «електронний газ». Вони стають усуспільненими (делокалізованими).
(Хімія 10 клас О.Г Ярошенко 2010 р.,сторінка134, Хімія 10 клас П.П. Попель, Л.С. Крикля 2010р., сторінка 120)
ІV. Фізичні властивості металів Специфічні фізичні властивості металів
Метали відбивають промені світла, а не пропускають їх, як скло, і не вбирають, як сажа. Срібло найкраще відбиває світло, тому має найбільший блиск (дзеркала, ялинкові іграшки). У більшості металів сріблястий блиск, але у золота і цезію – жовтий, у міді – червоний.
Чому при доторканні рукою до металічного предмета відчуваємо холод, а до дерев’яного – ні? (Тепло долоні швидко передається металу, він стає теплішим, а долоня холоднішає. Дерево погано проводить тепло, тому, торкаючись його рукою, ми не відчуваємо холоду). Ця властивість металів зумовлена наявністю усуспільнених електронів, що можуть відносно вільно рухатися. Ag, Cu, Au, Al, Mg, Zn, Fe, Pb……….
Електропровідність - і теплопровідність спадає
Пластичність – здатність необоротно деформуватися під дією механічних навантажень. Пластичність обумовлена будовою металічної кристалічної ґратки . Золото – найеластичніший з металів. 1г золота можна витягнути у дріт завдовжки 2 км. Із шматочка величиною із сірникову головку можна отримати лист площею 50 м2, лист в 0,0001мм у 500 раз тонше за волосину. Найбільш крихкі з металів – хром, манган, стибій. Неспецифічні фізичні властивості металів
Метали легкоплавкі тугоплавкі tпл < 1000° С tпл > 1000° С лужні, лужноземельні метали, Cu, Fe, Cr, Ti, Mo…. Mg, Al, Pb, Sn, Zn…… tпл W ~3400°С tпл Hg = - 38,87°С
Метали
м’які тверді лужні метали, хром, вольфрам свинець.
Метали
Легкі Важкі ρ < 5 г/см3 ρ> 5 г/см3 літій,натрій, магній, осмій, цинк, залізо, свинець, алюміній ртуть, золото ІV. Закріплення і узагальнення знань Брейн – ринг
(1-3)
Золоте серце Золоті руки Міцний як криця Залізна воля Залізний характер Сивина як срібло Швидкий, як ртуть
Са – в кістках, Сu – в печінці, Mn – в серці, Zn – в зубах, Fe – в крові, As – в нирках, Au – в крові.
Хімічний кросворд (назвати ключове слово)
1.Одна із найважливіших фізичних властивостей металів (електропровідність). 2. Який метал має найбільшу пластичність? (Au) 3. Твердий розчин одного металу в іншому (сплав) 4. Найважчий з металів? (Os) 5. Найлегший з металів? (Lі) 6. Які частинки лежать у вузлах металічної ґратки? (катіони) 7. Особливий тип хімічного зв’язку, властивий металам та їхнім сплавам (металічний) 8. Метал, що характеризується легкістю, високими електропровідністю та теплопровідністю, пластичністю, широко застосовується в побуті і промисловості (Al) 9. Метал, що за електропровідністю стоїть на першому місці, має сильний металічний блиск (Ag) 10. Фізична властивість металів, що зумовлена здатністю відбивити світлові промені (блиск) 11. Який метал найбільш легкоплавкий? (Hg) 12. Який метал найбільш тугоплавкий? (W) V. Домашнє завдання Хімія 10 клас О.Г Ярошенко 2010 р , §16,17, вправа 1 ст. 137(всім), вправа 2 ст. 138 (для ІІІ – ІV рівня). Хімія 10 клас П.П. Попель, Л.С. Крикля 2010р., § 17 ст.116 – 123, Вправа 161 ст. 123 (всім), вправа 166 ст. 123 (для ІІІ – ІV рівня) 11 клас Тема. Багатоатомні спирти. Будова молекул. Добування. Застосування. Вплив спиртів на живі організми.Мета : навчальна: ознайомити учнів з гліцерином та етеленгліколем як представниками багатоатомних спиртів, будовою, фізичними та хімічними властивостями, способами добування та галузями застосування; розвивальна: розвивати пам’ять, логічне мислення, уміння нестандартного мислення; продовжити формувати вміння учнів встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою і властивостями речовини, удосконалювати навички роботи з різними джерелами інформації (періодичні видання, довідники, мережа Інтернет), виступати з повідомленнями; формувати життєві компетентності учнів : соціальні - аналіз результатів спостережень,вміння толерантно доводити свою точку зору; інформаційні - використання комп’ютерних технологій для пошуку інформації; комунікативні; саморозвитку та самоосвіти. виховна: виховувати творчий підхід до навчання, колективізм, інтерес до хімії. Обладнання та реактиви : мультимедійне обладнання, штатив із пробірками, гліцерин, натрій, розчини натрій гідроксиду, купрум(11) сульфату, вода. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Девізом уроку стане вислів давньоримського філософа Сенеки: Навчаємось не заради школи, а задля життя… Хід уроку 1.Організацийний момент. Психологічний настрій. Доброго дня, любі старшекласники ! Вітаю всіх, хто в доброму настрої, хоче працювати, намагається знайти позитивні моменти в спілкуванні, відкритий до новиx таємниць науки, адже від того настрою, з яким ви вступаєте в день залежать ваші успіхи, а можливо, й невдачі. Для створення гарного емоційного настрою проводимо вправу «Смайлики». На столах учнів лежать смайлики: покажіть свій настрій –поганий чи гарний, Учні піднімають смайлики відповідно їх настрою. поганий гарний
У вас найкращий сусід по парті. Притуліть свої долоні до долонь сусіда і промовте: Теплом своїх долоньок Я з другом поділюсь Урок цікавий, новий Я з радістю розпочну! Сподіваюсь, що мої очікування від нашої спільної праці будуть виправдані. Успіхів вам ! Я рада вас бачити на нашому уроці хімії, і хочу поділитися з вами своїми спостереженнями. В аптечному кіоску я придбала для своєї дитини лікарський препарат «Інспірон », не містить спирту (про це свідчить напис на упаковці.(Вчитель демонструє препарат «Інспірон», упаковку та інструкцію по медичному застосуванню препарату.. Девізом візьмемо слова….(слайд презентації) Перед нами кілька представників спиртів. У них різне число гидроксогрупп. Слідуючи теорії будови А. М. Бутлерова, можна зробити висновок, що цей факт не може не позначитися на властивості цих речовин. Записуємо тему: «Багатоатомні спирти...», але не поспішайте ставити крапку в кінці речення, ми його обов'язково закінчимо в кінці уроку. Вчителем в якості рефлексії використовується техніка незакінченого речення. В кінці уроку учні дописують пропозицію, висловлюючи власне судження про важливість даного класу органічних сполук. Вчитель. Для правильного розуміння властивостей речовини необхідно знати його будову. Згадаємо особливості будови спиртів. питання до класу Номенклатура багатоатомних спиртів
Короткий інструктаж по техніці безпеки. Виконання досвіду, заповнення таблиці.
Питання до досліду: Вчитель. До яких висновків ви прийшли, виконавши відповідні досліди? Чим ви поясните? Вчитель. Як ви думаєте, чи будуть багатоатомні спирти володіти подібними властивостями з одноатомними спиртами? Вам в ок описано лабораторний спосіб отримання етиленгліколю (реакція Вагнера).окислення алкенів водним розчином перманганата калія приводить до утворення двохатомних спиртів Додатковий матеріал(пропоную ознайомитися) CH2OH- CH2OH- CH2OH+3HONO2=CH2O-NO2Я CH2O-NO2 CH2O-NO2+3H2O (слайд презентації) Вчитель. Тринитроглицерин - вибухова речовина. Ви можете познайомитися з роботами А. Нобеля (творець динаміту, засновник всесвітньо відомої премії). Нітрогліцерин - дуже вибухова речовина, вибухає, особливо в твердому стані, від простого дотику. Вперше нітрогліцерин був отриманий італійським хіміком А. Собреро в 1847 році. З усіх вибухових речовин (речовин яка дробить дії) нітрогліцерин - найсильніший і небезпечний. Він дуже чутливий до тертя і удару. Застосовувати нітрогліцерин у вільному вигляді не можна. Однак у 1868 році на нитроглицериновой основі А. Нобель створив відносно безпечний продукт - динаміт, який хоча і володіє величезною руйнівною силою, але більш зручний у користуванні. Динаміт вибухає тільки від капсуля-детонатора. Динаміт зазвичай застосовується при прокладці тунелів у горах, в будівництві. Звичайно, снаряди динамітом не начиняють, але нитроглицериновый порох (баллистит) використовували під час першої і другої світових воєн. Застосовують його і зараз. Використовують його для підривних робіт у суміші з 25% інфузорної землі (трепелу). Така суміш і називається динаміт. Розглянемо питання про застосування гліцерину:(ДОДАТКОВА ІНФОРМАЦІЯ)(слайд презентації) Дослідження: «Контроль якості» Вчитель. Як ви думаєте, діти, чи призведе збільшення кількості гидроксогрупп до нових хімічних властивостей? Якісна реакція на багатоатомні спирти!!!!!(слайд презентації) Вчитель. Давайте підсумуємо загальним висновком наші результати. Вчитель. В Арістотеля сказано: розум полягає не тільки в знанні, але й в умінні докладати знання на ділі. Я хочу щоб ви багато цінного винесли з уроку, ви майбутні батьки –тепер знатимете народні методи лікування. А може хтось з вас стане флористом і я пропоную переглянути відеоролик- де можна застосовувати гліцерин? IV.Підсумки уроку. Оцінювання учнів. Підведення підсумків уроку, оголошення оцінок, коментар домашнього завдання. V.Домашнє завдання. 1.Опрацюйте матеріал підручника Буринської Н. М., Величко Л. П. Хімія, 11 кл.(стор.14-17 Середній рівень: використовуючи матеріал інтернету, підготувати повідомлення на тему: «Позитивний вплив етиленгліколю на якість дизельного палива». Систематизація результатів роботи Сьогодні ви ще раз довели собі і мені, що здатні глибоко мислити, а значить і здійснювати відкриття. Дякую, урок закінчено. |
Пошук
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||