Понеділок, 2024-05-06, 6:53 AM
Вітаю Вас Гість | RSS

сайт учителя хімії

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Позакласні заходи

Виховний захід з теми « Рідке золото природи »

                                         Просто знати – це не все, знання потрібно

                                         Використовувати.

                                                                         Й. Гете

Цілі: поглибити базові знання учнів з хімії, підвищити творчу активність і розширити кругозір учнів, сприяти розвитку  наукового світогляду.

        1 – й ведучий. Сьогодні ми поговоримо про рідке золото природи і про тих, хто його виробляє. Як ви думаєте, про що піде мова? ( Бджоли та мед )

         2 – й ведучий. Звичайно, про бджоли і мед. Сам Гіппократ 2500 років назад мріяв, щоб лікарські речовини володіли харчовими властивостями, продукти харчування були ліками.

         1 – й ведучий. Мед – безцінний харчовий продукт, який з'являється  завдяки безперервній роботі бджілок і який вони із сумом віддають людині з надією, що вона по – справжньому оцінить це       й дар і прийме з подякою.

         2– й ведучий. Вироблення меду починається вс організмі бджілок – збиральниць. Ще під час роботи на квітках по нектару в медовий зобик додаються ферменти, виділені підглотковою залозою.

         1 – й ведучий. Під впливом одного з них – інвертази – відбувається гідроліз ( розщеплення )сахарози на глюкозу і фруктозу. Приймальниці отримують нектар від збирачок, продовжують обробку. Вони переносять солодкі краплини в комірки, багато разів випускають із зобика на кінчик хоботка і вбирають назад. Від цього нектар збагачується ферментами. Сахарози стає менше, а глюкози і фруктози – більше. Крім хімічних перетворень знижується вміст води і під впливом активного випаровування. У зв’язку з цим пі час доброго взятку в гнізді потрібно мати достатню кількість стільників для набризкування нектару.

          2 – й ведучий. Якщо  в сімї мало бджіл або не вистачає місця для свіжого нектару, затримується його збирання і дозрівання, від чого медозбір помітно послаблюють вентиляцію. У результаті складної роботи щодо перетворення нектару змінюється хімічний склад зрілого продукту, він стає густим, легкозасвоюваним і придатним для тривалого зберігання. Готовий мед бджоли забезпечують у комірках восковими  кришечками. Ця ознака покладена в основу визначення його зрілості й строків відкачування. Незапечатаний мед має не тільки підвищену водність, а й значну кількість нерозщепленої сахарози, що знижує його якість. У недозрілому стані він скисає, тому зберігатись не може.

          1 – й ведучий. Як називається хатинка, де живуть бджоли? ( Вулик )

                                   Як називається ціле місто, що складається з вуликів?

                                    ( Пасіка )

            Тож сьогодні ми помандруємо пасікою « Знання ». Насамперед ми заглянемо до вулика « Історії », щоб дізнатися, коли людина познайомилася з бджілками та медом.

 

 

 

Вулик « Історії »

            1 – й учень. Перше знайомство людини з медоносними бджолами відбулося в доісторичний період, коли первісна людина навчилася добувати мед з дупел дерев і западин скель, в яких у той час жили бджоли. Цей момент зображений на стіні печери в східній Іспанії ще за 7тис р. до н. е., малюнок зберігався і до наших днів.

             2 – й учень. Розкопки однієї пірамід в Єгипті поповнили цінними відомостями історію бджільництва. Як видно з них, єгиптяни понад 5 тис. р тому займались у великих масштабах медоносним промислом. Єгипетським фараонам присвоювався титул « володаря бджіл ».

             1 – й учень. До 1500р медоносні бджоли були відомі тільки в Старому світі  - Європи, Африці, Азії. Але вже 1530 р. переселенці з Португалії завезли бджіл у Новий Світ  - у Бразилію і, можливо, в інші частини Америки. Перша згадка про завезення бджіл у Північну Америку зустрічається тільки 1638р.

              2 – й учень. А чи знаєте ви, що з Уссурійського краю в Європейську частину Росії була привезена для акліматизації індійська бджола. Вона володіє багатьма цінними властивостями; весною вона вилітає з вулика раніше нашої бджоли і краще забезпечує запилення ранньоквітучих плодових дерев. Крім того вона вилітає з вулика навіть і в дощову погоду, що наша бджола зробити не зможе.

             1 – й учень. Бджолиним промислом, тобто полюванням на диких бджіл людина займалася протягом багатьох століть. Зі  знайденого дупла  диких бджіл, людина забирала весь мед, прирікаючи бджолину сім*ю  на  загибель. Потім мисливці за бджолами стали помічати стали помічати знайдені дерева з бджолами і вважали ці дупла (борти)своєю власністю.

             2 – й учень. Щоб бджоли не гули, вони лишали їм на зиму частину меду. Згодом бортники навчилися робити дупла  в деревах, коли людина стала сама виготовляти помешкання для бджіл , видовбуючи в деревах дупла і відмічаючи їх знаками своєї власності.

           1 – й учень. За часів Київської Русі мед і віск відіграють важливу роль в економіці народу і є важливими продуктами внутрішньої та зовнішньої торгівлі. Бортництво стає спеціальним промислом багатьох людей. Інтереси бортників були взяті під захист закону.

             2 – й учень. За псування бортних дерев чи збирання чужого меду « Литовським статутом » була встановлена смертна кара, а за « Руською правдою » Ярослава Мудрого з порушників стягувався великий штраф.

           1 – й учень. Другою професією геніального вченого – хіміка О. М. Бутлерова було його захоплення та дослідження в галузі бджільництва. Протягом десятків років він проводив досліди і спостереження за життям бджіл на спеціально створеній пасіці, яка нараховувала близько 100 сімей. Тут знаходився скляний вулик, який дозволяв фіксувати всі явища бджолиного суспільства.

           2 – й учень. Колодне бджільництво як більш прогресивне було розповсюджене аж до         ст., доки на зміну йому прийшло рамочне бджільництво.

            1 – й ведучий. А тепер ми поговоримо про цікаве та неймовірне життя бджілок. Для цього завітаємо до вулика « Цікавинок ».

Вулик « Цікавинок »

             2 – й ведучий. Бджола здатна тягнути по рівній поверхні дошки чи скла вагу, у 20 разів більшу за власну.

             1 – й ведучий. Підйомна сила злітного апарату в неї така, що в повітря вона піднімається із трутнем, вага якого удвічі перевищує її власну.

             2 – й ведучий. Яким чином бджола – розвідниця доповідає робочим бджолам про розташування нектару?. З допомогою танцю. З допомогою рухів бджола кодує інформацію про розміщення нектару по відношенню до Сонця.

            1 – й ведучий. Якби ми примусили бджіл дивитись кінострічку, вони б сприймали її як звичайне слайд – шоу. Бджоли здатні розрізнити за 1 секунду близько 100 кадрів.

            2 – й ведучий. Для нектару в бджоли є достатньо велика ємність – зобик, в який вміщується вантаж, що дорівнює масі бджоли.

            1 – й ведучий. На виготовлення 1 кг воску бджоли витрачають близько 4 кг меду.

            2 – й ведучий. Якщо відстань до нектару 4 км і більше, бджола літає « вхолосту », по дорозі до вулика  вона зїдає весь вантаж нектару.

               1 – й ведучий. Чому мед такий цінний, з чого він складається.З цим питанням  ми звернемося до вулика хімії і бджілок, що його досліджували.

Вулик «Хімії»

          1 – й учень. Хімічний склад і харчова цінність вітчизняного меду

Різноманітні й  залежать від джерела нектару,регіону виростання нектароносних рослин, часу одержання, зрілості меду, породи бджіл, погодних і кліматичних умов, сонячної активності й інших факторів. Однак основні групи речовин у складі меду є постійними для нього.

У меді виявлено близько 300 різноманітних компонентів, 100 з них є постійними в кожному виді.

           2 – й учень. Цукри складають основну частину меду ( глюкоза, фруктоза, мальтоза, сахароза) , загальний уміст яких досягає 80/.

Глюкоза і фруктоза займають велику частину в дозрілому меді, до 80- 90/ від суми всіх цукрів. Цей уміст цукрі є кінцевим у серії ферментативних процесів рослинних і бджолиних карбогідраз, він залежить від діяльності ферментів, від складу і походження сировини, з якої створюється мед. Мальтоза синтезується в процесі дозрівання меду, і її кількість може досягти 6 – 9 %. Сахароза гідролізується під дією ферменту інвертази і після дозрівання меду її вміст коливається від 0 до 1 – 1,5 %, у падевому – до 3 %.. У цукровому дозрілому меду вміст сахарози складає усього  1 – 3 %. У недоспілих медах уміст сахарози може досягти 13 – 15 %, особливо за рясних зборів нектару з липи дрібнолистої, у нектарі якої переважає цей цукор.

      3 – й учень. У падевому медові вміст великої кількості мельтози, трегалози і мелецитози є відмітною рисою, характерною тільки для цього виду. У водних розчинах усі цукри, що редукують, знаходяться в декількох ізомерних формах, але основними є альфа – і бета – форми. Співвідношення цих форм цукрі сильно коливається залежно від джерела нектару і ступеня його кристалізації. Тому за співвідношення альфа – глюкоза / бета – глюкоза можна встановлювати ботанічне походження рідкого меду. Співвідношення глюкоза / фруктоза і наявність інших ди – і трицукрів широко використовується за кордоном для встановлення ботанічного походження меду. Подібна робота проведена й у нашій країні.

      4 – й учень. Були вивчені цукри основних видів вітчизняного меду й установлена визначена залежність складу цукрі від джерела нектару. Для липцю характерний високий уміст мальтози ( 5, 0 – 8 , 0 % ), середній або низький уміст фруктози ( 32,8 – 41,5 % ), середній або високий уміст глюкози ( 51,0 – 55,0 % ). У цілком дозрілому липці практично відсутня сахароза, відношення альфа – глюкоза / бета – глюкоза близько 1,0, відношення фруктоза / глюкоза нижче 0,8, ступінь солодкості складає менш ніж 113 одиниць стосовно сахарози.

       1 – й учень. Біло акацієвий мед за вмістом цукрі характеризується середнім умістом мальтози ( 2,5 – 5,7 % ), середнім або високим умістом фруктози ( 39,0 – 44,0 % ), середнім або високим умістом глюкози ( 47,0 – 58,0 % ), обов’язковою наявністю сахарози ( 0,5 – 0,9 % ), відношення альфа – глюкоза / бета – глюкоза менш ніж 1,0 відношення фруктоза / глюкоза, нижчим від 0,95. Ступінь  солодкості складає 109  - 119 одиниць.

       2 – й учень. Для соняшникового меду специфічним є низький уміст мальтози ( 0,8 – 2,9 % ), середній уміст фруктози ( 37,6 – 44,1 % ), середній або високий уміст глюкози ( 52,0 – 56,5 % ), обов’язкова наявність сахарози ( 0,3 – 0,8 % ). Інші дисахарози утримуються в дуже невеликій кількостях. Відношення альфа – глюкоза / бета – глюкоза більша або дорівнює 0,98, відношення фруктоза / глюкоза не більше від 0,86, ступінь солодкості складає 113 – 116 одиниць.

          3 – й учень. Показником для буркунового  меду є середній уміст мальтози ( 3,5 – 4,3 % ), середній або високий уміст фруктози ( 40,0 – 50,0 % ), уміст глюкози сильно коливається ( 45,0 – 55,0 % ), уміст сахарози близько 0,6 %, відношення фруктоза / глюкоза має великі коливання ( 1,11 – 0,73), ступінь солодкості цього меду складає більше від 112 одиниць.

           4 – й учень. Азотисті речовини присутні в меді у вигляді білків і небілкових сполук. Вони потрапляють у мед з рослин разом з нектаром, пилком, а також як виділення залоз бджоли. Вміст білкових речовин у квіткових медах незначний ( 0,08 – 0,40 % ), тільки у вересовому і гречаному медові їх уміст доходить до 1,0 %, а в падевому меді білків значно більше – від 1,0 до 1,9 %. Білки знижують поверховий натяг меду, підсилюють його співвідношення, сприяють збереженню дрібних повітряних пухирців, що ускладнюють обробку і погіршують його зовнішній вигляд. Добре відома схильність гречаного меду до спінювання, що обумовлено високим вмістом білка. Білкові речовини знаходяться в меді в колоїдному стані, викликають помутніння і потемніння під час нагрівання, а також є центрами кристалізації під час нагрівання меду.

           1 й учень. Вільні амінокислоти меду є основними азотистими сполуками. Вміст вільних амінокислоту меду перевищує вміст зв’язаних ( білкових ) амінокислот у два рази, при чому вільних амінокислот у 100 г нектару і меду однакове, у той час як кількість зв’язних амінокислот у 100 г нектару складає 1204 мг, а в 100 г меду – лише 85,8 мг. Основними вільними амінокислотами закордонного меду є пролін фенілаланін, що складають 65 – 70 % від усієї кількості вільних амінокислот.

           2 – й учень. Основною вільною амінокислотою у вітчизняному меді є треонін. Його вміст у світлих медах коливається від 54,8 до 68,7 % від загальної кількості вільних амінокислот. У темних медах його вміст значно менший ( 33,4 % - у гречаному, 40,7 % - у фацелієвому . Пролін є присутнім у значних кількостях лише в темних медах ( 23,8  %  - у гречаному і 21,1 % - у фацелієвому ), а у світлих медах його вміст незначний ( 2,7 – 7,3 % ). Білки й вільні амінокислоти не є кількісно важливими компонентами меду і не грають великої ролі в підвищенні його харчової цінності. Однак за за їх відсутності зникають властиві тільки цьому продуктові характерні ароматичні речовини,оскільки ферменти,що складаються з білків, формують і підтримують склад меду за всіма основними компонентами.

          3 – й учень. За тривалого зберігання відбувається старіння ферментів, мед утрачає специфічний медовий аромат. До нітрогеновмісних сполук належать також алкалоїди, що зустрічається в нектарі окремих квіток ( тютюну, рододендрона та ін. ), продукти ферментативного розщеплення амінокислот,меланоїдини.

           4 – учень. Мед має, як правило, кисле середовище,тому що він містить органічні ( близько 0,3 % ) і неорганічні ( 0,03 % ) кислоти. У складі меді знайдені органічні кислоти: мурашина, оцтова, молочна, янтарна, яблучна, винна, лимонна, піровиноградна, глюконова, цукрова і деякі інші, з неорганічних – фосфорна, хлоридна . Кислоти знаходяться в меді у вільному і зв’язаному станах і потрапляють у нього з нектару, паді, пилкових зерен,виділень бджоли, а також синтезують процесі ферментативного розкладання й окиснення цукрі. Падевий мед відрізняється великим умістом органічних кислот. Під час шумування меду збільшується кислотність у результаті утворення оцтової і молочної кислот, а за тривалого впроиву температури підвищується вміст мурашиної і левулінової кислот.

           1 – й учень. Наявність вільних кислот визначають за активною кислотністю розведеного розчину меду і виражають у вигляді значень рН. Для квіткових світлих медів значення рН коливається від 3,5 до 4,1, а липець має характерні значення  рН від 4,5 до 7,0.

            2 – й учень. У складі меду виявлено багато макро – і мікроелементів. Світлі квіткові види меду містять близько 0,2 – 0,3 %  зольних елементів, темні квіткові, особливо вересковий, - близько 0,5 – 0,6%, а падеві значно більше – до 1,6 %. Зольні елементи попадають у мед з нектару. В одних видах нектару вміст зольних елементів високий,в інших – низький. Встановлено зв'язок між умістом зольних елементів у медові, рослинах і ґрунтах. Наприклад, невеликий уміст Кальцію в медові може бути пов'язаний зі зниженим умістом цього елемента в ґрунті. Зольні елементи входять багатьох ферментів і тому відіграють важливу роль біохімічних процесах, що відбуваються в рослинах, нектарі, меді. Мед як природний  тваринно – рослинний  продукт за кількістю зольних елементів не має собі рівного. У нього виявлено 37 макро – і мікроелементів.

        3 – й учень. У медові містяться в основному водорозчинні вітаміни. Вміст основних вітамінів украй мінливий і залежить від джерела одержання нектару, числа пилкових зерен у продукті. Пилок є основним джерелом вітамінів, видалення квіткового пилка фільтруванням або відновленням скорочує вміст вітамінів на 33 – 50 % порівняно с первісним. Мед від природи має кисле середовище і це сприяє повільному руйнуванню вітамінів під час збереження. У меді  виявлені також токоферол, ретинол, каротин, холін.

            4 – й учень. Барвники меду – це рослинні пігменти, що перейшли в мед разом з нектаром, є жиро – і водорозчинними речовинами. Жиро – розчинні пігменти, присутні в меді ( похідні каротини, ксантофілу, хлорофілу ) надають жовтого або зеленуватого відтінку світло забарвленим медам. Велика частина барвників темних медів водорозчинна – це антоціани, таніни. На забарвлення меду впливають також меланоїди,що накопичуються за тривалого збереження і нагрівання меду надають йому темно – коричневого забарвлення. Склад барвників меду залежить від його ботанічного походження і тому визначення їх може істотно підвищити надійність установлення виду меду.

              1 – й учень. Бджолиний мед має велику гаму відтінків аромату залежно від виду нектару, терміну збереження
, ступеня термічної обробки. Він володіє специфічним, властивим тільки йому медовим ароматом, що бути добре вираженим або ж завуальований більш сильним квітковим запахом. Якщо квітковий аромат для кожного меду різний, то медовий характерний для всіх сортів меду, у тому числі й для цукрових. Ці речовини утворюються під час ферментативних процесів, що відбуваються в медові, тому медовий аромат виникає не відразу  після запечатування бджолами стільників, а протягом визначеного часу. Закінчується формування медового аромату на третьому – п’ятому місяці збереження. Оскільки медяний аромат утворюється з продуктів ферментативних перетворень цукрі, амінокислот, вітамінів та інших речовин, то він генерується, поки діє ферментативна система. За тривалого зберігання ферменти руйнуються, інактивуються, у результаті чого утворення ароматичних речовин припиняється і надалі медовий аромат зникає.

            2 –й учень. Сьогодні визначено близько 200 ароматичних речовин меду, а надалі число ідентифікованих сполук може досягти 500 і більше, тому що квітковий мед кожного конкретного виду має свій набір летких речовин, що  перешли в нього разом з нектаром. У процесі збереження  склад летких речовин меду різного походження змінюється. Якщо в перші місяці збереження після відкачки зі стільників мед має характерний запах квіток, то в наступному, за рахунок ферментативних процесів, комплекс запашних речовин змінюється і більш інтенсивним стає медовий аромат.

           3 – й учень. Калорійність меду дуже висока і складає близько 330 кал, або 1300 Дж, у 100г продукту. Основну частину меду складає оптимальне співвідношення моносахарів – глюкози і фруктози. Мед не пліснявіє за тривалого зберігання навіть у сприятливих для розвитку мікроорганізмів умовах і зберігає високі поживні й смакові якості. Це дає підставу стверджувати, що всі натуральні види меду мають антимікробну дію. Загальні властивості меду є результатом впливу комплексу окремих груп речовин і характеризують специфічні особливості цього продукту  харчування. До них відносять: в’язкі , гігроскопічність, питому електропровідність.

            4 – й учень. Гігроскопічність – здатність меду поглинати ( сорбувати ) вологу з повітря. Мед надзвичайно гігроскопічний завдяки наявності фруктози  і деяких нецукрових речовин. Деякі види меду поглинають більше вологи, ніж чиста фруктоза або інвертний цукор, і ця властивість широко використовується у виготовленні борошняних кондитерських   виробів. Пряники і кекси з додаванням меду черствіють повільніше, краще зберігають аромат.

            1 – й учень. Здавна люди спостерігали за поведінкою бджіл, визначаючи таким чином погоду. Тому завітаємо до вулика « 
Народні прикмети ».

Вулик « Народні прикмети »

           2 – й ведучий. Бджоли важко падають на прилітну дошку, довго на ній сидять – взяток значний і на великій відстані.

           1 – й ведучий. Бджоли вилітають з вуликів і скупчуються на його стінках – до спеки.         

           2 – й ведучий. Бджоли вилітають з вуликів табунами – погода буде хороша.

          1 – й ведучий. Бджоли вранці вилітають з вуликів за хмарної погоди – погода поліпшиться.

          2 – й ведучий. Бджоли вранці вирушають за добуванням меду – буде хороший день.

         1 – й ведучий. Бджоли вранці вилітають з вуликів – погода буде хорошою.

        2 – й ведучий. Бджоли вранці граються – день буде ясний.

        1 – й ведучий. Бджоли годують роєм на квітучий горобині – завтра буде ясний день; квіти горобини виділяють нектар тільки в суху погоду.

       2 – й ведучий. Бджоли сильно дзинчать у вуликах – до дощу.

        1 – й ведучий. Бджоли дзичать біля жовтої акації чи квітів жимолості – на дощ.

       2 – й ведучий. Бджоли сильно дзинчать у вуликах під час негоди і метушаться – на добру погоду.

    1 – й ведучий. Бджоли сильно збуджуються у вулику під час негоди – чекайте поліпшення погоди.

    2 –й ведучий. Бджоли збуджуються, стають кусючими – на дощ.

    1 – й ведучий. Бджоли злі й жалять – перед посухою.

    2 – й ведучий. Бджоли літають допізна – на непогоду.

    1 – й ведучий. Бджоли літають поблизу вулика – перед дощем; летять далеко в поле – погода буде хороша.

    2 – й ведучий. Бджоли метушаться – до непогоди.

     1 – й ведучий. Бджоли не летять далеко від вулика – на дощ.

    2 – й ведучий. Бджоли не літають серед ясного дня за взятком, а сидять у вулику й гудуть – через кілька годин піде дощ.

    1 – й ведучий. Бджоли не повертаються ввечері довго – перед наступним тривалим дощем.

    2 – й ведучий. Бджоли не ховаються і продовжують працювати – дощу не буде.

    1 – й ведучий. Бджоли, оси, джмелі весь день літають за взятком – до гарної погоди.

   2 – й ведучий. Бджоли повертаються в сонячний день масово у вулик і вже більше не вилітають – вірна ознака грози.

    1 – й ведучий. Бджоли вертаються у вулики – до дощу.

    2 – й ведучий. Бджоли припиняють рано в гарну погоду польоти за взятком – наступний день погожий і навпаки.

    1 – й ведучий. Бджоли продовжують активно працювати за наближення грозних хмар – дощу не буде.

     2 – й ведучий. Бджоли проявляють велику активність – погода буде доброю.

     1 – й ведучий. Ну,й цікава в нас із вами подорож? Які ж існують види меду? Попросимо в цьому питанні нам допомогти дідуся – пасічника.

            Входить дід – пасічник.

      2 – й ведучий. Дідусю, допоможіть нам.

      Дідусь – пасічник. Відомо багато десятків сортів меду. Залежно від джерела, з якого бджола бере нектар, мед може бути квітковим і падевним. За кольором, ароматом і смаком розрізняють мед світлий, темний, середній. Світлий мед належить до кращих сортів, але  цінним для організму є мед темного забарвлення, так як у ньому більше мінеральних солей. Серед світлих сортів особливо цінний акацієвий, конюшиний, вербовий, мілосовий, липовий. Високо цінується евкаліптовий мед, що не приємний на смак, але широко використовується в народній медицині для лікування туберкульозу легень. Серед темних сортів особливо цінний гречаний мед, він лоскоче горло. У ньому міститься глюкоза,а також білки, залізо, тому він рекомендується в разі недокрів’я. Особливе місце посідає падевний мед, який отримують не з нектару квіток, а з виділень комах. Ці комахи живляться соками рослин, а рідкі каплі їх виділень падають униз із листків дерев. Падевий мед зазвичай темного кольору, частіше неприємний на смак зі слабким ароматом. У ньому міститься багато мінеральних солей.

   1 – й ведучий. Сьогодні поширене таке явище, як фальсифікація меду. Як розібратися?

    2 –й ведучий. Звернімося до бджілок з вулика « Хімії ».

    1 – ша бджілка. Із задоволенням надамо допомогу, тому що ми хочемо, щоб ви споживали натуральний мед без різних домішок.

   2 – га бджілка. Як розпізнати, що мед який ви купили, натуральний? На це складне питання вичерпну відповідь може дати тільки лабораторія, добре оснащена спеціальними приладами для проведення хімічного аналізу меду. Органолептична оцінка його може бути така: натуральний квітковий бджолиний  мед під час проби на смак не розчиняється в роті, як цукор, а тане. У нього тонкий, ніжний або ж добре виражений специфічний для окремих  видів рослин, можливо ,трішки різкий і навіть з гіркуватістю смак і приємний аромат, що нагадує букет квітучих рослин, з яких він отриманий. За кольором золотисто – жовтий, світло – жовтий, світло – коричневий, коричневий, бурштиновий, рідше прозорий, темний і бурий.     

     3 – тя бджілка. За консистенцією після від качки густий сироподібний. У такому стані він може зберігатися 1 – 1,5 місяців, після чого кристалізується і перетворюється на дрібнозернисту, грубозернисту, кашкоподібну, салоподібну і навіть щільну тверду масу. І неправильно вважають деякі не обізнані в цьому питанні споживачі, що закристалізований мед –цукровий. Садка меду під час зберігання – нормальне явище, тому ніколи не слід шукати рідкого меду в природному стані пізно восени, а тим більше в зимовий час. Що стосується деяких домішок у ньому, які можуть бути додані несумлінними бджолярами, то їх неважко визначити такими простими способами.

         Демонстрація  дослідів.

            1 – ша бджілка. У невелику пробірку беруть пробу меду , додають дистильованої води і розчиняють його. В осаді або на поверхні негайно виявиться небажана механічна домішка.

           2 – га бджілка. Домішки крейди можна знайти, якщо до проби меду, розведеного дистильованою водою, додати кілька крапель якої – небудь органічної кислоти або оцту. За наявності крейди відбувається скипання суміші унаслідок виділення вуглекислого газу.

          3 – га бджілка. Щоб виявити домішки борошна або крохмалю, що можуть бути додані до меду для надання йому видимості кристалізації необхідно в прокип’ячений і охолоджений розчин меду влити кілька крапель розчину йодистого калію. Поява в ньому синього забарвлення буде свідчити про наявність домішок борошна.

         4 – та бджілка. Домішки в меді крохмальної патоки можна визначити нашатирним спиртом, що по краплях додають до проби меду, попередньо розчиненого в дистильованій воді ( одна частина меду і дві – води ). За наявності крохмальної патоки досліджуваний розчин забарвлюється в білий колір, у ньому випадає бурий осад. Мед з домішкою крохмальної патоки грузлий, тягучий і не кристалізується під час зберігання.

       1 – ша бджілка. Щоб виявити наявність у меді домішок паді, до проби меду, розчиненого дистильованою водою в різних обсягах, додають більше вапняної води, добре змішують і підігрівають до кипіння  За наявності  в ньому домішок паді утворюються пластівці бурого кольору. За відсутності вапняного розчину дослідження меду на падь можна провести винним спиртом. Для цього в пробірку наливають 1 мл водного розчину меду ( одна частина меду на дві частини дистильованої води ), додають до нього 10 мл 96 % - го винного спирту й усе збовтують. Мед з домішкою паді в такому мутніє й забарвлюється в молочно – білий колір. Чисто падевий мед сильно мутніє і дає пластівчастий осад.

        2 – га бджілка. Для того щоб більше переконати покупця в тому, що пропонований мед непідроблений, деякі бджолярі пропонують опустити в крапельку меду стрижень хімічного олівця, в якому він не розчиняється. Інші бджолярі з цією метою пропонують покупцям нанести лінії  хімічним олівцем на змазаному медом аркуші білого паперу, що нібито в натуральному меді повинні залишатися без зміни, а у фальсифікованому – розчинятися. Вірогідність такого народного способу визначення якості меду неодноразово перевірялася в лабораторіях, але, на жаль, не підтвердилася. Отже, з допомогою хімічного олівця не можна визначити якість меду.

        1 – й ведучий. Тепер ми знатимемо, як визначити фальсифікований мед. Дякуємо.

        2 – й ведучий. Перевіримо ваші знання про бджілок. Для цього ми проведемо конкурси.

Участь беруть дві команди по три учасника в кожній. Обирається журі.

        Конкурс 1. Привітання

      Капітани представляють назву команди учасників, демонструють свої емблеми і захищають їх. Команди оголошують свій девіз, пісню або вірш. Журі оцінює за оплесками глядачів. Оцінка кращій команді – 1 бал, іншій – 0,5 балів.

       Конкурс 2. Спіймай бджілку

     На підлозі розкидані бджілки, члени команд кожен по черзі ловлять їх вудочками. За кожну спійману бджілку – 1 бал.

      Конкурс 3. Знайди вихід

    Кожній команді пропонується лабіринт, з якого потрібно знайти вихід. Завдання вивішується на планшетці, учасники команд по черзі малюють стрілки до виходу. Оцінка 1 – бал.


    

 

 

 

 

 

 

 

       Конкурс капітанів

   З виразу « Безцінний храмовий продукт » скласти якомога більше слів за дві хвилини. За кожне слово – 1 бал.

       Гра «Ромашка»

    Ромашка складається з 12 білих пелюсток, на звороті яких – «кольорові» запитання. Наприклад, синій колір запитання свідчить, що воно належить першій команді, зелений – другій. Команди по черзі зривають пелюстки, на звороті яких є питання відповідного кольору, якщо це колір команди, за правильну відповідь ставиться 1 бал, суперника 2 бали. Гру розпочинає та команда, яка має  меншу кількість балів.

     Синій

  1. Як називають людину, що доглядає за вуликом?  ( Пасічник )
  2. Як називається ємність бджоли, куди вона збирає нектар?  ( Зобик )
  3. Який титул присвоювався єгипетським фараонам?   ( Володар бджіл )
  4. Як називають місце, де багато вуликів?  ( Пасіка )
  5. Чи гине бджола, коли вкусить   Чому  ? ( Так. На жалі бджоли є зазубринки, і бджола не може вийняти жало )
  6. Як називають сімю  бджіл?  ( Рій )

Зелений

  1. З чого бджоли виготовляють віск?  ( Меду )
  2. Який учений – хімік досліджував роботу бджіл ? ( О. М. Бутлеров )
  3. Яку кару встановлював «Литовський статут» для крадіїв меду ? ( Смерть )
  4. Як називається зброя бджоли ?  ( Жало )
  5. Як називається головна бджола ?  ( Матка )
  6. Назвіть продукти бджільництва ?   ( Прополіс, віск, мед, маточкове молочко, нектар ).

 Оголошують результати змагань. Переможці отримують подарунки: мед і зображення бджілки.

         1 – й ведучий. Ось підійшла до завершення наша подорож. Сподіваюсь, вам сподобалось.

        Усі учасники ( разом )

                           Щоб здоров'я  міцне мати,

                           Треба меду уживати!!!

 

Вхід на сайт
Пошук

Copyright MyCorp © 2024
Створити безкоштовний сайт на uCoz